For Journal information including submissions please contact the Journal Editor, Charlene Ryan, Ph.D., School of Early Childhood Studies, Ryerson University. Email: charlene.ryan@ryerson.ca

For Journal advertising information please contact Jody Chrisan. Email: chrisan.jody@gmail.com 

THE CANADIAN MUSIC EDUCATOR

The Canadian Music Educator is the official quarterly journal of the Canadian Music Educators’ Association.  CME publishes a wide range of articles pertaining to music education in Canada and across the globe.  Articles reflect the diversity of music education approaches, methods, musics, delivery systems, and practices used across all student populations and teaching contexts in the 21st-century world.  Topics pertain directly to in-service and pre-service music teachers, music teacher educators, and music education researchers.  Each edition includes a broad range of articles that may include promising practices, research and research-to-practice reports, advocacy, contemporary approaches, and commentaries.  Updates from Canadian provincial and territorial music educators associations are also regularly included.  A combination of peer-reviewed (generally research-based) and non-peer-reviewed (generally practice-based) articles are published in all editions.

Authors wishing to have submissions considered for publication should keep the following in mind:

  • Submissions should not normally exceed 4000 words. However, exceptions may be made if warranted.
  • Shorter articles or brief columns are welcome.
  • All contributions must open with a 50-100 word abstract summarizing content.
  • Illustrations, graphics, photos, are welcome. Quality and resolution must be sufficiently high for publication.
  • Submissions are welcome in either English or French.
  • Submissions are accepted by email only as MS Word documents.
  • Please note that all accepted submissions may be edited. Edited versions will be returned for approval to the authors before publication.
  • All submissions received will be acknowledged. If you do not receive an acknowledgment within one week of submission, please follow up with an email to the editor.
  • Peer-reviewed submissions must be indicated as such in the email message to the editor upon submission of the article.
  • All submissions should be sent directly to the editor, Dr. Charlene Ryan: charlene.ryan@ryerson.ca

FORMATTING REQUIREMENTS FOR SUBMISSIONS

  1. All lower punctuation inside upper – e.g., “This is a quote.” or The trumpet went “dead,” but the conductor stayed “alive.”
  2. Sequences of items should each have a comma (before the last “and”). E.g., “People joined in, sang heartily, and danced in the background.”
  3. Only 1 space between sentences. Never use two or more.
  4. Use no underlining.
  5. Titles of books or journals are in italics (not underlined).
  6. Headings are in bold, not underlined.
  7. Use no running heads.
  8. Use endnotes (no footnotes.)
  9. Use a line space between paragraphs; do not indent.
  10. Do not double space text – single space body of text.
  11. Internal referencing: standard APA.
  12. Make suggestions for highlighted text that can go in boxes (not more than about 15 words).
  13. Reference lists may use the author’s full name.
  14. Reference lists must follow APA style.

 

LE MUSICIEN ÉDUCATEUR CANADIEN

Le Musicien Éducateur Canadien (MÉC) est le journal trimestriel officiel de l’Association Canadienne des Musiciens Éducateurs.

MÉC publie une variété d’articles sur l’éducation musicale au Canada et dans le monde entier.

Ses articles reflètent la diversité des approches pédagogiques, des méthodes, des musiques, des types d’enseignement et des pratiques de l’éducation musicale à tous les niveaux et dans tous les contextes d’enseignement à travers le monde en ce 21ième siècle.

Les sujets concernent directement les étudiants et les enseignants en éducation musicale, les professeurs ainsi que les chercheurs en éducation musicale.

Chaque édition comprend un large éventail d’articles pouvant inclure des pratiques exemplaires, des rapports de recherche et de recherche pratique, des stratégies de réussite, des arguments pour la promotion de l’éducation musicale, des approches contemporaines, ainsi que des commentaires.

Des nouvelles provenant des associations canadiennes provinciales et territoriales des musiciens éducateurs sont également incluses régulièrement. Une combinaison d’articles révisés par les pairs (généralement fondés sur la recherche) et d’articles non révisés par les pairs (généralement basés sur la pratique) sont publiés dans toutes les éditions.

Les auteurs souhaitant que l’article soumis soit publié doivent prendre en considération les éléments suivants :

  • Les articles soumis ne devraient pas excéder 4000 mots. Cependant, des exceptions peuvent être faites s’il y a lieu.
  • Les courts articles et les brèves rubriques sont les bienvenus.
  • Un résumé, de 50 à 100 mots, doit précéder toutes les contributions.
  • Les illustrations, les graphiques et les photos sont les bienvenus. La qualité et la résolution doivent être suffisamment élevées pour la publication.
  • Les articles soumis en français ou en anglais sont les bienvenus
  • Les articles soumis sont acceptés par courriel uniquement en tant que document Word.
  • Veuillez noter que tous les textes acceptés peuvent être modifiés. Les versions révisées seront retournées aux auteurs pour approbation avant la publication.
  • Un accusé réception sera envoyé suite à la soumission de l’article. Si vous ne recevez pas d’accusé réception dans la semaine suivant la soumission, veuillez envoyer un courriel à l’éditeur.
  • Les articles révisés par les pairs doivent être identifiés dans le courriel envoyé à l’éditeur.
  • Tous les textes doivent être envoyés directement à l’éditrice, Dr. Charlene Ryan: charlene.ryan@ryerson.ca
  • Pour que les articles soumis soient publiés dans le Musicien Éducateur Canadien, les auteurs doivent accepter les conditions énoncées dans le document de transfert du droit d’auteur du MÉC en retournant par courriel à l’éditeur une copie signée et numérisée.

EXIGENCES DE MISE EN PAGE POUR LES SOUMISSIONS

  1. Les énumérations d’articles doivent chacune avoir une virgule, à l’exception de la dernière énumération qui est précédée de la conjonction de coordination « et ». Par  exemple, « Les gens se sont joints à nous, ont chanté de tout cœur et ont dansé en arrière-plan ».
  2. Seulement un espace entre les énumérations. Ne jamais utiliser deux espaces ou plus.
  3. N’utilisez pas le soulignage
  4. Les titres de livres ou de journaux sont en italiques (non soulignés)
  5. Les titres sont en caractère gras et non soulignés
  6. N’utilisez aucun titre courant
  7. Utilisez les notes en fin d’ouvrage (non les notes de bas de page)
  8. Utilisez un espace de ligne entre les paragraphes; pas d’alinéa
  9. Pas de texte à double interlignes – interligne simple
  10. Référence interne: APA standard
  11. Veuillez faire des suggestions pour un texte à mettre en évidence pouvant aller dans un encadré (pas plus de 15 mots environ)
  12. Le nom complet de l’auteur peut être utilisé pour la liste des références
  13. La liste des références doit suivre les règles du style APA.